-

 

Då var vi här igen. Denna gången handlar min 'tycka till spalt' om fjortisar. Fjortisar, fjortisar .. och åter fjortisar. Varför stör vi oss så mycket fjortisar? Är det för deras igenspacklade ansikten eller är det för att ni älskar att väsnas offentligt så som bussen, Mcdonald's etc. Nej, inte den här gången. Inte enligt mig själv. Det som stör mig är att bakom dessa igensminkande ansikten och låtsas beteenden finns faktiskt en riktigt människa, med känslor, åsikter och tankar, som säkerligen inte är den personen hon utger sig för att vara. Innerst inne är de allra flesta fjortisar osäkra och rädda, rädda för att visa sitt riktiga utseende och äkta beteende. Det är iallafall vad jag tror. Om jag hade sagt detta rakt till en fjortis så hade personen förmodligen nekat direkt, för visst nekar man ibland väldigt mycket till saker som stämmer? Så många gånger jag blivit kallad fjortis, kan inte räkna på fingrar, tår.. ingenting. Det är så oändligt många gånger från 14 års ålder och upp till min ålder nu. När jag var en sisådär 14 år, så blev jag alltid förbannad över när någon kallade mig fjortis. Idag orkar jag inte bry mig. Fjortis är ett sådant uttjatat och irriterande ord och folk vrider och vänder på ordets betydelse hela tiden, och skapar egna uppfattningar. På den senaste tiden så har jag inte sett mycket fjortisar som har stringtrosorna uppdragna till höfterna iallafall, och från hela första början sa man att det var just det fjortisarna hade, så även fjortisarna ändrar på sig hela tiden. Inte hade fjortisarna idomin från första början? Herregud, när jag blev kallad fjortis första gången hade jag varken hårförlängning, knappt smink, eller liknande. Jag hade väll lite foundation, mascara etc, men mycket mer än så var det inte och ändå blev jag kallad för fjortis? Nu mera är fjortis också en slags.. svordom. Hur ofta hör man inte 'jävla fjortis' ute? Det sägs och upprepas ständigt. Så varför inte bara lägga ner hela ordet fullständigt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0